Na festivalu v Brně, který se letos poprvé uskutečnil v historických Vodojemech na Žlutém kopci, jsme v kolektivu studentů, pedagogů, a uměleckého kolektivu Zkrat (@zkrat.kolektiv) představili videoinstalaci PORTAL. Promítaný obsah se volně vznášel v jednom z cihlových oblouků, kde působil jako portál do virtuálních dimenzí.
Autoři: Marko Řeháček, Helena Lukášová, Filip Opálený, Eva Kuhejdová, Vojtěch Minařík, Adam Svoboda, Tomáš Janoušek, Jakub Horváth, Vojta Juránek, Ondřej Těsáček, Magdaléna Blažková, Samuel Antol, Jakub Slezáček, Hana Pokojná, Bronislav Musil
Díla
1. Helena Lukášová: Smrt cukrovou vatou Satyr vyvane do cukrové vaty, vypaří se v nic, zůstane jen kaluž jako známka jeho existence... Touhy, vášně, libé chutě se rozpadají v nic.
2. Filip Opálený: Conwayův vodní život Život začal ve vodě a zdá se vhodné, aby Conwayova Hra života skončila také tam. Buňky vznikají kolem již existujících buněk na základě striktních matematických pravidel. Každá nová buňka přispívá další kapkou do vody a vytváří postupně se vyvíjející vlnové interferenční obrazce.
3. Eva Kuhejdová: Supernova Dílo zachycuje poslední okamžiky existence hvězdy. Poté co hvězda prohraje svůj věčný souboj s gravitací se její konec blíží. Její zhroucení je však následováno neobyčejnou vizuální podívanou. Exploze barevných částic se šíří vesmírem dokud nejsou pohlceny černou dírou.
4. Vojtěch Minařík: Rainbow rift Pracuji s myšlenkou síly lidského hlasu, který dokáže vytvořit něco barevného a krásného i v úplné temnotě. Divák pomocí svého hlasu vytváří v temnotě sklepení duhovou trhlinu.
9. Ondřej Těsáček: 3D Conwayova Hra života Ve Hře života může být každá buňka v jednom ze dvou stavů, živá nebo mrtvá. Každou sekundu se stav buňky aktualizuje podle počtu jejích sousedů. Simulace ukazuje, že i jednoduchá matematická pravidla mohou vytvářet zdánlivě nepředvídatelné vizuální vzorce.
10. Magdaléna Blažková: Světlušky Světlo v temnotě zobrazuje naději. Světlušky se i v přírodě obvykle pohybují náhodně ve tmě, podobně jako tady. Shlukem světlušek prochází skupinka bílých, které se drží stále pohromadě a náhodně prochází rojem.
11. Samuel Antol (@zkrat.kolektiv): Dolinka vyvieranie 3D skeny dolinky Vyvieranie v Nízkych Tatrách, kde horský potok vychádza na povrch z jaskynných priestorov. Dielo je vytvorené vo forme projekcie, v ktorej sa skeny objavujú, strácajú a prelínajú vo vlnách. Základným prvkom projekcie je pohyb. Skeny dolinky sa rozžiaria, keď sa rozpohybujú pri vlne jemnej deformácie.
12. Jakub Slezáček: Mlžná komora Projekce inspirovaná mlžnou komorou - přístrojem, který umožňuje pozorovat dráhy elektricky nabitých částic.Svět je plný věcí, které nelze očima vidět. Jednou z nich jsou i subatomické částice, které proletují obrovskou rychlostí všude kolem nás.
5. Adam Svoboda: Oko hurikánu Vesmír je pro mnoho z nás asociován s nekonečnem, které je nejen těžko představitelným konceptem, ale v mnohých z nás pouhá myšlenka na něj vyvolává strach.Dílo vyobrazuje pouť skrze procedurální mlhovinu, ve které se její konec zdá být na dosah, ale ve skutečnosti je nedosažitelný.
6. Tomáš Janoušek: Vzduchoplavci Jaké by to bylo být vzduchoplavcem? Tuto myšlenku si položil slavný Da Vinci při tvorbě svých létajících strojů. Ptáci v projekci ale nelétají po přesně určených drahách jako nějaké stroje, řídí se jen podle svého okolí. Osamocení ptáci se přidávají do větších skupin, ale příliš velké skupiny se rozbíjí na menší. Hejno ptáků připomíná řeku, která se stéká a dělí. Projekce zachycuje fascinující pohyb těchto tvorů a navazuje na Craiga Raynoldse z roku 1986, který prvně popsal tento organický pohyb.
7. Jakub Horváth: Pocta pro Yayoi Kusama Tak ako Yayoi Kusama vytvorila zo živého objektu statické umenie, snažím sa ja vytvoriť z jej statického objektu živé umenie. Jej použitie farieb a tvarov ma vždy fascinovalo, jej miestnosti pohltia divákov a môžu sa v nich na chvíľu stratiť. Netvorila však nikdy počítačom generované umenie, a to sa ja pokúsim doplniť.
8. Vojta Juránek: Fóbie Pavoučí síť může znamenat pro každého něco jiného, především ale strach, nechuť a nejistotu. Nejsou to však jediné pocity - je tu také zvědavost, co se za zdánlivě živým závojem skrývá a morbidní fascinace samotnou strukturou, která je chaotická a pravidelná zároveň.
13. Hana Pokojná: Donut z pekel Krátká animace vytvořená v 3D modelovacím softwaru Blender. Vytlačená krychle, která klamně vypadá jako kobliha, slouží jako hudební vizualizace. Otáčí se a mění tvar na tóny skladby "Satan Was A Babyboomer" od umělců Brutalismus 3000. Pohyb je sledován a využívá kombinaci šumu a zkreslení vlnových textur s barevnými emisemi k vytvoření ostrých a tupých tvarů v pohybu.
14. Bronislav Musil (@zkrat.kolektiv): Solnička Představuji si, jak na plochu pomazanou lepidlem pomalu vysypávám obsah ze solničky.